مفید وردپرس

چگونه مبارزه با پولشویی شکست می خورد

شابیات روطان | دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۳۹ ق.ظ

درز اطلاعات از وزارت خزانه داری آمریکا مشکلات جدی در مبارزه با پولشویی را نشان می دهد. بانک های معروف میلیاردها یورو برای مشتریان مشکوک منتقل کرده اند و بدین ترتیب استانداردهای خود را تضعیف می کنند.

توسط پترا بلوم و آندریاس براون ، WDR و فیلیپ اکشتاین ، یان استروزیک و بندیکت اشترانز ، NDR

سالهاست که بانکها از سراسر جهان با مشتریان پر خطر تجارت می کنند و اقدامات احتیاطی ضد پولشویی را دور می زنند و بنابراین فساد و جرم را امکان پذیر می کنند. علی رغم مقررات سختگیرانه ضد پولشویی ، آنها ادعای مافیوس ، کلاهبرداران میلیونی و الیگارشی ها را به عنوان مشتری پذیرفتند و انتقال میلیاردی برای این افراد انجام دادند. آنها خیلی تمایلی به گزارش این وقایع نداشتند ، در بعضی موارد سالها بعد.

این نتیجه تحقیقات مشترک شرکای رسانه ای متعددی است که با نام FinCEN Files منتشر شده و مبتنی بر هزاران صفحه گزارش مخفی پولشویی است. در آلمان ، NDR ، WDR ، "Süddeutsche Zeitung" (SZ) و "Buzzfeed News" درگیر بودند. این تحقیق نشان می دهد دسترسی به بازار پول بین المللی برای پولشویی ها ، کارتل های مواد مخدر یا سیاستمداران فاسد چقدر آسان است.

درز اطلاعات از وزارت خزانه داری آمریکا مشکلات جدی در مبارزه با پولشویی
Tagesschau 8:00 بعد از ظهر ، 20/09/2020 ، باربارا یونگ / جان لوکاس ، NDR
نماد فیس بوکنماد توییترپاکت نماد
فایل ویدئویی را بارگیری کنید
قراردادن ویدئو
موسسات مالی بین المللی درگیر هستند
برخی از بزرگترین موسسات مالی جهان از جمله دویچه بانک ، جی پی مورگان و HSBC حتی پس از تحریم در ایالات متحده به دلیل تخلفات پولشویی ، حتی با مشتریان مشکوک سود کسب کرده اند.

یک فرم از اداره مالیات 
معاملات سهام Cum-ex

تحقیقات در بانکهای بزرگ بین المللی
در پرونده "Cum-Ex" ، بانک های بزرگ بین المللی اکنون مورد هدف قرار گرفته اند: پس از تحقیقات WDR ، NDR و SZ ، بازرسان مالیاتی آلمان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیش از 20 بانک بین المللی یا شرکای تجاری آنها مالیات های مکرر را پس داده اند. | 1395/09/25

استانداردهای خود را تضعیف کنید
در موارد متعدد ، بانک ها استانداردهای ضد پولشویی خود را تضعیف می کنند ، به عنوان مثال هنگام بررسی مشتریان جدید. به عنوان مثال ، اگرچه آنها ملزم به انجام این کار هستند ، اما آنها اغلب نتوانسته اند مشخص کنند چه کسی مالک وجوهی است که از طرف شرکت های صندوق پستی نزد آنها واریز شده است.

بانک ها لازم نیست معاملات مشکوک را متوقف کنند - اما می توانند. در موارد فعلی ، آنها تقریباً هرگز از این استفاده نکردند ، در عوض گزارش سو susp ظن را برای مدت طولانی به تأخیر انداختند: به طور متوسط ​​، تقریباً شش ماه بین اولین سو the ظن بانک و گزارش به مقامات مبارزه با پولشویی فاصله داشت. در برخی موارد ، بانک ها علی رغم هشدارها ، تا سال ها بعد مشکوک به پولشویی را به مقامات آمریکایی گزارش نکردند. در این بین تجارت ادامه یافت.

ساختمان دویچه بانک در فرانکفورت |  منبع تصویر: خبرگزاری فرانسه
پرونده های FinCEN

نشت داده ها دویچه بانک را تحت فشار قرار می دهد
به نظر می رسد در عملیات پولشویی در روسیه ، همه سیستم های امنیتی داخلی بانک از کار افتاده اند. | بیشتر

نقل و انتقالات مشکوک در دویچه بانک نیز
این درز همچنین توضیح دویچه بانک را دشوار می کند. طبق گفته بازرسان آمریکایی ، گفته می شود که مجرمان روسی و یک فرد پولشویی که برای گروه های تروریستی کار می کرد از جمله شعبه بانک مسکو پول شویی کرده اند. گفته می شود که یک شرکت منسوب به ایگور پوتین - پسر عموی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه - در جریان های نقدی غیرقانونی نیز نقش داشته است. به گفته سخنگوی بانک دویچه بانک فرایندهای درخواستی را "اعمال مجرمانه افراد" خواند که به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته و به مقامات نظارتی گزارش شده و عواقب شخصی آن تا سطح هیئت مدیره گزارش شده است.

طبق پرونده های FinCEN ، افراد پولشویی نه تنها می توانستند از زیرساخت های جهانی بزرگترین بانک آلمان برای مدت زمان طولانی تری و به میزان بیشتری از آنچه تصور می شد استفاده کنند ، بلکه ظاهرا بسیاری از سیستم های امنیتی در بانک نیز از کار افتاده اند. طبق تحقیقات SZ ، NDR و WDR ، رئیس فعلی دویچه بانک ، کریستین دوخت ، به عنوان رئیس حسابرسی شرکت در آن زمان ، به طور مشترک مسئول این واقعیت بود که قبلاً متوجه نشده بود که چگونه پولشویی ها ظاهراً می توانند از بانک برای معاملات سهام استفاده کنند. بخش سابق خیاطی چندین ماه به تحقیق در مورد فعالیت های بخش تجارت سهام در روسیه در سال 2014 پرداخت و هیچ چیز جدی برای شکایت نداشت.

دویچه بانک در فرانکفورت |  منبع تصویر: REUTERS
رئیس جمهور آمریکا ترامپ

معاملات با دویچه بانک س raiseالاتی را ایجاد می کند
دویچه بانک به عنوان بانک خانه رئیس جمهور آمریکا ترامپ ، باید س itselfالات زیادی را از خود بپرسد. | 02/21/2019

کار کردن "نقص جدی" داشت
بعداً یک تحقیق خارجی ، به سفارش خود دویچه بانک ، به این نتیجه رسید که معاینه توسط بخش خیاطی "دارای نقص جدی" بوده و کار "ناکافی" است. دویچه بانک دخالت مستقیم یا غیرمستقیم مدیر عامل فعلی در بررسی مشاغل مسکو را انکار می کند. وی در آن زمان حسابرسی مربوطه را ندیده و امضا نکرده بود و بنابراین مسئولیتی در قبال آن نداشت. بعلاوه ، این بانک از زمان تغییر مشتری بازبینی ها و کنترل گسترده پولشویی گسترده را گسترش داده است.

اشکال سیاه رنگ عابر پیاده در مقابل لوگوی آبی دویچه بانک |  منبع تصویر: REUTERS
ماجرای پولشویی

میلیون جریمه برای دویچه بانک
دویچه بانک به دلیل رسوایی پولشویی در ایالات متحده آمریکا مجبور است میلیون ها دلار دیگر پرداخت کند. | 1396/05/31

ظاهراً در HSBC تصفیه نشده است
شکست تحریم های دولتی به ویژه در مثال HSBC مشهود است: در سال 2012 ، بانک بزرگ توانست با پرداخت 1.9 میلیارد دلار آمریکا از تخلفات متعدد در رابطه با پولشویی کارتل های دارویی جلوگیری کند. این قرارداد شامل نوعی دوره آزمایشی پنج ساله نیز بود. در پایان دوره آزمایشی در سال 2017 ، خود این بانک ادعا کرد که اصلاحات زیادی را انجام داده و اکنون می تواند بسیار موثرتر علیه جرم مالی اقدام کند.

با این حال پرونده های FinCEN حاکی از آن است که HSBC در طی دوره آزمایشی پول را به اتهام پولشویی به مافیای روسیه منتقل کرده و وجوهی را برای یک برنامه هرمی متقلبانه ، که منشأ آن در چندین کشور در حال بررسی است ، پردازش کرده است. همچنین گفته می شود که او میلیون ها دلار به یک شرکت پانامایی منتقل کرده است که طبق گفته مقامات آمریکایی ، مظنون به پولشویی از معاملات دارو است.

هنگامی که از آنها سال شد ، HSBC گفت که آنها نمی توانند در مورد روابط خاص مشتری اظهارنظر کنند ، اما "توانایی خود را برای مبارزه با جرم مالی به طور کامل در این پنج سال تجدید کرده اند". بانک به طور گسترده مورد بازبینی قرار گرفته بود و هیچ اتهام کیفری در پایان دوره آزمایشی مطرح نشده بود.

JP Morgan به جیب زدن کلاهبرداران ادامه می دهد
حتی در مورد بزرگترین بانک ایالات متحده ، جی پی مورگان ، جریمه بالا ظاهراً به معنای این نبود که یکی دیگر به معاملات پر خطر نپردازد. جی پی مورگان در سال 2014 به دلیل سود بردن از عملیات مالی مجرم متهم به نام برنارد مادوف ، حدود 2.6 میلیارد دلار جریمه نقدی کرد . این تحقیق اکنون نشان می دهد که JP Morgan در سالهای پس از آن ، به عنوان مثال در ارتباط با چندین پرونده فساد در ونزوئلا ، به جابجایی بودجه برای کلاهبرداران ادامه داد. هنگامی که از این بانک س askedال شد ، بانک فقط اظهارات کلی خود را بیان کرد و اظهار داشت که "سرمایه های قابل توجهی" را در مبارزه با پولشویی و جرم مالی سرمایه گذاری کرده است.

برنارد مادوف |  منبع تصویر: picture-alliance / dpaگالریجی پی مورگان مجبور شد یک میلیارد دلار جریمه برای تجارت با مرد متهم مادف پرداخت کند.
گزارش های فعالیت مشکوک (SAR) به طور کلی در ایالات متحده آمریکا به عنوان مخفی طبقه بندی می شود. بانک ها و م institutionsسسات مالی این گزارشات را به FinCEN ارسال می کنند و در آنها لیست معاملات معاملات مشکوک و به چه دلایلی را ذکر می کنند. در آلمان نیز بانک ها موظفند معاملات مشکوک را گزارش دهند. در نتیجه ، می توان تحقیقات جنایی را آغاز کرد. معلوم نیست که چند گزارش موجود این اتفاق افتاده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در این باره توضیحی نداد
وزارت خزانه داری آمریکا به درخواست ICIJ از طرف همه رسانه های درگیر مبنی بر عدم اظهارنظر در مورد گزارش های پولشویی پاسخ داد. آژانس خاطرنشان کرد که انتشار این گزارش ها در ایالات متحده آمریکا ممنوع است و در نتیجه تحقیقات ممکن است به خطر بیفتد.

سیستم بانکی مکاتبه همچنان یک نقطه ضعف است
شرکای رسانه ای که روی پرونده های FinCEN کار کرده اند ، به همین دلیل و به دلایل محافظت از منبع ، داده ها را به طور کامل منتشر نمی کنند. با این حال ، یافته ها خطاهای سیستمی در مبارزه با پولشویی را روشن می کند و از این رو مورد توجه عموم قرار دارد. به نظر می رسد بسیاری از مجرمان آسیب پذیری را به خوبی می دانند. یکی از آنها سیستم بانکی به اصطلاح خبرنگار است. داده ها نشان می دهد که پولشویی ها به طور مکرر از بانک های کوچک ، به عنوان مثال در کشورهای بالتیک ، برای تجارت خود استفاده می کنند که با بانک بزرگ در ارتباط بانک ارتباطی هستند.

این فرایند برای دسترسی بانک های کوچک به بازارهای بین المللی با انتقال وجوه آنها به نمایندگی از بانک های بزرگتر در نظر گرفته شده است. این امر خصوصاً در مورد معاملات دلار آمریکا ، نوعی ارز جهانی در تجارت جهانی صادق است. بانکهای فاقد شعبه در ایالات متحده نیز می توانند با تکیه بر کمک موسسات بزرگتر از سیستم بانکی خبرنگار برای انجام تجارت دلار استفاده کنند.

دفتر مرکزی دویچه بانک در فرانکفورت.  |  منبع تصویر: REUTERS
به دلیل خطر پولشویی

دویچه بانک تجارت خود را در مالت خاتمه می دهد
ظاهراً خطر پولشویی در کشور برای موسسه مالی بسیار زیاد است. بانک های دیگر ممکن است این امر را دنبال کنند. | 13 اکتبر 2019

غالباً برای بانک مراجعه کننده مشخص نیست که پول از کجا تأمین می شود و چه کسی از معاملات سود می برد. به نظر می رسد جنایتکاران عمدا از این سو explo استفاده می کنند. دویچه بانک به تنهایی در بیش از 500 روابط بانک خبرنگار با بیشتر بانک های کوچک در اسناد موجود است.

داده ها تصوری را تأیید می کنند که بانک های خبرنگار غالباً علاقه ای به مبدا پول ندارند. با توجه به افزایش خطر پولشویی ، دویچه بانک سال گذشته اعلام کرد که روابط بانکی خبرنگار را در برخی کشورها قطع می کند. گفته می شود استونی ، لتونی و لیتوانی در میان آنها بوده اند.

پرونده های FinCEN
انتشار پرونده FinCEN ، به نام آژانس مبارزه با پولشویی ایالات متحده "شبکه اجرای جرایم مالی" ، ماهها تحقیق بین المللی انجام شد. این مجموعه داده به روزنامه نگاران BuzzFeed News فاش شد ، آنها سپس آنها را به همراه شرکای بین المللی ارزیابی کردند.

این همکاری توسط کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) هماهنگ شده بود و تقریباً 90 رسانه شریک از جمله روزنامه فرانسوی "لوموند" ، مجله ایتالیایی "L'Espresso" و بی بی سی درگیر بودند. در آلمان ، گزارشگران NDR ، WDR ، "Süddeutscher Zeitung" و "Buzzfeed News" درگیر تحقیق بودند.

در کل ، پرونده های FinCEN حاوی بیش از 2100 گزارش معامله مشکوک است که برخی از آنها به طور همزمان مربوط به ده ها معامله است. کل مبلغ پردازش شده در این معاملات حدود دو تریلیون دلار آمریکا است. گزارش های معاملات مشکوک توسط بانک ها در سال های 2000 تا 2017 به مرجع مبارزه با پولشویی ایالات متحده گزارش شد که اکثریت قریب به اتفاق آنها از 2014 تا 2017 بود.

مجموعه داده های ارزیابی شده توسط روزنامه نگاران تا حدی ناشی از تحقیقات در مورد احتمال دستکاری در انتخاب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توسط روسیه است. "BuzzFeed News" در مورد منبع داده ها توضیحی نداده است.

  • شابیات روطان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی